FOOD PLANNING: 5 tips & free printable weekly planner

food planning introHi there! It’s Friday and we are all slowly getting to the weekend (anyone feels my pain of working on Saturdays?:) and I want to talk today a bit about meal planning. Over time we developed super simple system to plan the meals, shopping and food preparing- it takes a little while to prepare, it saves money and food while shopping, it helps to plan all kitchen activities and gives you plenty of room to experiment with new recipes.
Hej! Piatek, weekend przed nami (czy ktos tak jak ja musi pracowac w soboty??) i chcialabym dzisiaj powiedziec kilka slow na temat planowania posilkow. Z biegiem czasu wypracowalismy sobie fajny, prosty i praktyczny system, ktory za jednym zamachem pozwala nam zaplanowac tygodniowe menu, przygotowac liste zakupow i rozlozyc przygotowanie jedzenia w czasie. Bardzo cenie ten system bo dzieki niemu jestesmy w stanie jesc zdrowo, zaoszczedzic pieniadze, nie marnowac jedzenia i eksperymentowac z coraz to nowymi przepisami.

1. COLLECT RECIPES
I love using Pinterest to collect recipes which I’d like to try. I keep pinning anytime something catches my attention on 4 separate boards- I have place for general food, place for cakes and puddings, breakfasts and healthy foodplanplann. So, pin, pin, pin whatever makes your mouth water!
Do zbierania przepisow najchetniej korzystam z Pinterestu. Podzielilam sobie przepisy w 4 grupy- generalne posilki, ciasta i slodkosci, sniadania i zdrowe przepisy. Jak tylko natkne sie na cos co przykuwa moja uwage i wiem, ze chcialabym to wyprobowac- przypinam!

food planning1
2. MAKE A LIST- PLAN YOUR MEALS
Plan a meal for every day when you are planning to eat at home this week and write everything down (download meal planner printable). Just have a look through your recipe collection and pick things which you would like to eat. Be clever about it, try to balance the things out, choose variety- there are so many great and easy things to cook at home. I start my list from dinners, once it’s done I write down breakfast ideas- it saves time in the morning and helps to make sure we won’t live home without eating.
Moje planowanie zaczynam od obiadow- kazdego dnia, gdy wypada nam obiad w domu zapisuje swoja propozycje w tabelce (tabelka do planowania posilkow do pobrania). Inspiracji szukam najczesciej w pinterestowej kolekcji. Staram sie przygotowywac plan tak, aby cieszyc sie roznorodnoscia posilkow i ich skladnikow. Gdy juz uporam sie z obiadami planuje sniadania- nawet nie wiecie ile czasu zaoszczedzamy dzieki temu rano- a potem, jesli mam wene- przekaski, ktore zabieramy do pracy. 

3. PLAN YOUR SHOPPING
Look through the recipes you planned and write down a shopping list. I separate my shopping list into 2- first part is for all greens, fruits and vegetables which we buy from the market. Second part is for shop food shopping. I check the cupboards and update my list if we running low on something. Also we have ongoing shopping list on the fridge, whenever something finishes we write down there so we know what we actually need to buy. I try to do my shopping at Friday and on Saturday after work so I can easily jump to the next step.
Po przygotowaniu planu posilkow pora na liste zakupow. Ja- dla wygody- dziele swoja na 2 czesci, w ktorych oddzielnie zapisuje potrzebne mi swieze  warzywa i owoce, ktore kupuje na bazarku i rzeczy ze sklepu. W czasie przygotowania tej listy zerkam rowniez na liste zakupow, ktora zawsze wisi u nas na lodowce i na biezaco notujemy na niej wszystko co sie konczy. Staram sie zaplanowac wszystko tak, aby zakupy wypadaly w piatek lub w sobote, dzieki temu w weekend zostaje mi troche czasu na kolejny krok.

food planning2
4. PLAN YOUR PREPARATION and COOKING

I like to look at my plan and decide what can be done in advance, than schedule these things so I’m left with as little of last minute things as I can. I would normally wash and store my salads before, cook all pulses, prepare bread, hard boil the eggs, grill batches of chicken at a time and so on. Find the way which works best for you, but honestly- I love to have things ready and boxed for the week, this way I save time and don’t feel like there is nothing else to it than take out if I feel lazy :)
Lubie poswiecic kilka dodatkowych minut na to, aby usiasc z moim planem i zerknac co moge przygotowac zawczasu- dzieki temu w tygodniu gotowanie idzie nam szybciej i sprawniej. Na ogol w weekend myjemy wszystkie salaty, szpinak i warzywa, ktore nastepnie przechowujemy w pojemnikach, wtedy tez pieke chleb, grilluje kurczaka na zapas, gotuje jajka na twardo, ryz i kasze, przygotowuje cieciorke i soczewice- staram sie zrobic tyle ile moge, aby wygrac torche czasu wieczorami w tygodniu i pokonac pokuse zamawiania jedzenia na miescie “bo w lodowce nic nie ma”

5. ENJOY YOUR MEALS
When you first look at it this system might seem time consuming or complicated. Or boring and limiting. But I see it totally different. It allows me to plan my food ahead, make sure it’s healthy and nutritious. It allows me to experiment with lots of new recipese as I have all the ingredients and can just cook. It saves our time because there is no standing in front of the fridge, thinking what to have for breakfast. It saves our money because we shop with a list and at the end of the day buy less and throw away less. It makes us enjoy our meals much much more.
Mozliwe, ze takie planowanie na pierwszy rzut oka to skomplikowany system, moze sie wydawac nudno i monotonnie, ale tak naprawde jest zupelnie na odwrot. Z planem w reku jemy zdrowiej i ciekawiej, moge probowac nowe przepisy bez biegania w panice do sklepu po brakujace skladniki, rano nie mamy paniki pt. “nie ma nic na sniadanie” no i nie oszukujmy sie- oszczedzamy w ten sposob, bo kupujemy mniej i wyrzucamy mniej. 

food planning3

11 thoughts on “FOOD PLANNING: 5 tips & free printable weekly planner

  1. elpimpi

    WOW!!! Ale SUPER! Genialnie to planujecie! Ja sobie zapisuję fajne przepisy w notatniku a potem zastanawiamy się na co mamy ochotę i szukamy przepisu albo improwizujemy z tego co mamy w lodówce :-) Muszę kiedyś spróbować!

    Reply
    1. worqshop Post author

      probowalam notatnika, ale jakos nie wyszlo :D improwizowanie w naszym przypadku niby czasem dziala, ale jednak pewniej sie czuje jak wiem co mmay w planach i ze nie musze w ostatniej chwli biec po drobiazgi, zwlaszcza ranooooo :D

      Reply
  2. Zielona Owca

    Wow, jakie zorganizowanie, godne podziwu :) Chciałabym mòc planować zakupy na caały tydzień, ale mam tak malutką lodòwke, ze nie zmieściłabym az tyle rzeczy. Jednak zainspirowałaś mnie do częstszego planowania posiłkòw. To rzeczywiście musi mega oszczędzać czas ;)

    Reply
    1. worqshop Post author

      to prawda, ze przydaje sie wieksza lodowka zeby pozniej zmiescic cala mase pojemnikow, ale pewnie mozna to spokojnie podzielic np na 2 razy w tygodniu i tez bedzie latwiej niz codziennie biegac po drobiazgi :)

      Reply
  3. olg

    Kasiu a co potem robisz z tym, co przygotujesz w weekend? Mrozisz?
    Gotowanie w tygodniu to wyzwanie, mam nadzieję skorzystać z Twoich porad :).
    I czekam na wpisy o przygotowaniach do ślubu! :)

    Reply
    1. worqshop Post author

      hej olg :) jesli nie ma takiej koniecznosci to juz nie mroze- np salata umyta i odpowiednio przechowana w lodowce wytrzymuje u nas tydzien bez problemu, tak samo wiele innych warzyw. Brazowy ryz tez ugotowany w pojemniku czeka w lodowce na swoja kolej. Mroze zawsze dodatkowe porcje ugotowanych straczkowcow, soczewicy, cieciorki, fasoli- potem latwo to porcjowac i szybko rozmrazam, tak samo np jak gotuje zupe-krem albo potrawy typu curry, czy inne z sosami to tez robie ich np 2x wiecej i dodatkowe porcje mroze :)
      Musze pomyslec jak ugryzc ten temat przedslubnych przygotowan i usiasc wreszcie do niego :)

      Reply
  4. olg

    Ooo a jak przechowujesz sałaty? Ja to się zawsze boję, że zgniją i zostawiam je na ostatnią chwilę ;).

    Reply
    1. worqshop Post author

      myje w zimnej wodzie- odwirowuje porzadnie w suszarce do salaty- ukladam luzno w plastikowym pojemniku- zostawiam na troche aby podeschly- klade na wierzch kawalek papierowego recznika- zamykam szczelnie i hop do lodowki. Nic nie gnije przez tydzien wazne aby liscie byly suche a recznik zajmie sie wciaganiem dodatkowej wody :)

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s